Theodor Damian
La plecarea lui George Alexe
„Îmbracă-te în doliu frumoasă Bucovină Cu cipru verde-ncinge antică fruntea ta
C-acuma din pleiada-ţi auroasă şi senină
Se stinse un luceafăr, se stinse o
lumină
Se stinse-o dalbă stea.”
(M. Eminescu, La mormântul lui Aron Pumnul)
Teologul competent, scriitorul, eseistul, filosoful şi
ziaristul de talent şi de profundă capacitate de analiză şi sinteză, mai
specific vorbind, poetul de mare vibraţie şi sensibilitate patriotică în cel
mai înalt şi nobil sens al cuvântului, muzicianul pasionat (compoziţii şi
interpretare, fondator şi director al coralei „România” în Detroit, Michigan,
între anii 1971-1994, dar şi psaltichistul irevocabil îndrăgostit de muzica
bizantină bisericească), editorul de reviste academice şi de cultură care şi-a
pus sufletul şi amprenta intelectuală şi de credinţă pe fiecare pagină
publicată, românul de necompromisă conştiinţă românească, credinciosul adânc
înrădăcinat în tradiţia şi spiritualitatea creştină a neamului nostru,
prietenul de nădejde şi Omul de omenie îndumnezeită, George Alexe, a plecat
dintre noi pe calea Împărăţiei.
El a fost, aşa cum spunea Eminescu despre admiratul
său profesor Aron Pumnul, un adevărat luceafăr pe cerul spiritual al diasporei
româno-americane, dar şi pe cel al culturii române în general, o lumină, o
dalbă stea. Teologic vorbind însă, paradoxal, „a fost”, nu înseamnă că nu mai
este, căci aşa cum tot Eminescu spune, în celebrul poem La steaua „Poate
de mult s-a stins în drum/ În depărtări albastre/ Iar raza ei abia acum/ Luci
vederii noastre// Icoana stelei ce-a murit/ Încet pe cer se suie/ Era pe când
nu s-a zărit/ Azi o vedem şi nu e,” George Alexe a fost o lumină şi continuă să
lumineze, să-şi împărtăşească strălucirea şi căldura peste noi cei rămaşi în
urmă.
Aşa cum îl prezintă reputatul critic şi istoric
literar Aurel Sasu în Dicţionarul scriitorilor români din Statele Unite şi
Canada (vezi şi mai jos), George Alexe s-a născut la 26 noiembrie 1925,
comuna Smârdan, judeţul Buzău. A făcut şcoala primară la Smârdan (1933 - 1937)
şi a urmat Seminarul teologic “Kesarie Episcopul” din Buzău (1937 - 1945).
Studiile începute la Facultatea de Teologie a Universităţii din Bucureşti (1945
- 1948) le-a continuat la Institutul Teologic de grad universitar din capitală
(1948 - 1949). Titlul tezei de licenţă, pregătită sub îndrumarea profesorului
Dumitru Stăniloae a fost Cultul inimii lui Iisus la romano-catolici şi
combaterea lui. Între 1951 şi 1955 a frecventat cursurile de doctorat în
teologie, secţia sistematică, specializarea principală teologia fundamentală şi
istoria religiilor, secundar teologie dogmatică. A urmat studii speciale de
muzicologie şi muzică bizantină cu profesorul şi compozitorul Nicolae Lungu. A
fost redactor la Editura Institutului Biblic de Misiune Ortodoxă (1957 - 1959);
bibliotecar şi cercetător la Biblioteca Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe
Române (1960 - 1965), inspector general patriarhal şi cercetător în
Departamentul Relaţii Externe Bisericeşti al Patriarhiei Române (1966 - 1969).
În 1969 s-a stabilit în Canada, apoi, din 1971 în Statele Unite. A studiat la
College of Applied Arts and Technology din Waterloo, Ontario, Canada (1970),
iar între 1986 şi 1991 a urmat cursurile prin corespondenţă la The Ambassador
Bible College din Passadena, California. Din 1969 a lucrat la Departamentul
publicaţiilor Arhiepiscopiei Ortodoxe Române din Statele Unite şi Canada
(Detroit, Michigan, din 1976 fiind secretarul Departamentului). A fost
reprezentant al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române la Conferinţa permanentă a
episcopilor ortodocşi canonici din America, în “Educational Commission” (1975 -
1977; 1981 - 1982) şi “Ecumenical and Theological Commission” (1978 - 1980;
1983 - 1998).
După stabilirea în Statele Unite şi-a continuat prin
Arhiepiscopia Ortodoxă Română, activitatea teologică, artistică şi editorială
începută în 1948, în sectorul cultural al Arhiepiscopiei Bucureştilor, fiind
permanent ajutat de soţia sa Ruxandra Didi Alexe (n. Ursu), licenţiată a
Institutului de Arte Plastice din Bucureşti, Facultatea de Artă Decorativă,
secţia Imprimeuri Textile (1957) şi a Scolii de pictură bizantină bisericească
de pe lângă Patriarhia Română (1958). Împreună au înfiinţat şi condus
Societatea Corală şi Culturală “România” din Detroit, Michigan (1971 -1994),
iniţiind o vastă acţiune de valorificare a tradiţiei naţionale în cadrul
numeroaselor concerte de colinde şi muzică bisericească bizantină, conferinţe
pe teme de istorie şi spiritualitate ortodoxă, expoziţii de artă şi comemorări.
Între 1974 şi 1988 George Alexe a susţinut rubricile de religie ortodoxă şi
cultură la postul de radio şi televiziune româno-american din Detroit,
Michigan. A conferenţiat la simpozioane, congrese şi conferinţe internaţionale
organizate în Statele Unite, Canada şi Austria: Romanian Ritual of Colinda
(Wayne State University, 1974), The Romanian Orthodox Church and the War of
Independence (Kent State University, 1977), Christian Essence of the
Romanian Humanism (San Francisco, California, 1979), Viena în folclorul
românesc (Viena, 1983), Théologie et Spiritualité orthodoxe dans le
folklore roumain (Toronto & Hamilton, Ontario, Canada, 1984), Ethnicity
and Autocephaly of the Romanian Christianity (Viena, 1985). După 1990 a
prezentat mai multe comunicări (Thraco-Roman Distinctiveness of Byzantine
and Romanian Christianity, 1990; The Thracian Origin of Byzantine and
Romanian Sacral Music, 1991; Thraco-Roman Realities of the Byzantine
Empire and Eastern Romanity, 1992; St. Basil the Great of Cappadocia in
Romanian Folklore, 1993; Eastern Romanity and Western Romanity on the
Eve of the Byzantine Empire Collapse, 1994) la Congresul Internaţional de
Studii Medievale de pe lângă Western Michigan University, Kalamazoo, Michigan.
A conferenţiat în universităţi americane despre mari scriitori români: Tudor
Arghezi în literaturile romanice (The University of Michigan, Ann Arbor,
Michigan, 1980), Sadovenian Humanism (The University of Michigan, Ann
Arbor, Michigan, 1980), American celebration of a Great Romanian Poet:
Vasile Voiculescu (The University of Michigan, Ann Arbor, Michigan, 1984), Toward
a Theological Interpretation of Mihai Eminescu (International Institute of
Metropolitan Detroit, 1985). A colaborat la reviste din ţară (Biserica
Ortodoxă Română, Studii Teologice, Ortodoxia, Glasul Bisericii, Mitropolia
Olteniei, Mitropolia Banatului, Telegraful Român, Revista Teologică, Tribuna,
Argeş, Ateneu) şi din Statele Unite (Credinţa, Detroit, Michigan; Calendarul
Credinţa, România pretutindeni, New York; Lumină Lină/ Gracious
Light, New York; America, Cleveland, Ohio; Calendarul America;
Acţiunea românească, New York; Adevărul, Detroit, Michigan; Universul
liber, Hollywood, California; Lumea liberă românească, New York; Micromagazin,
New York; Lupta, Providence, Rhode Island; New York Spectator, New
York); Germania (Observator, München; Almanahul Capelei Române
“Mihail Sturza”, Baden Baden); Canada (Adevărul, Hamilton, Ontario; Tricolorul,
Toronto, Ontario; Luceafărul, Montreal, Quebec); Franţa (Le Courriere
roumaine, Paris); Austria (Unirea, Viena; Almanahul Parohiei
Ortodoxe Române din Viena) şi Anglia (The Altar, Londra). Între 1970
- 1976 a fost editor asociat şi business manager al revistei Credinţa
(Detroit, Michigan), purtătoarea de cuvânt a Arhiepiscopiei Misionare Ortodoxe
din America, apărută din 1952 (editor din 1966, arhideacon Bartolomeu Valeriu
Anania).
Din 1971 până în 1975 a fost editor, împreună cu
arhimandritul Bartolomeu Valeriu Anania la Calendarul ortodox Credinţa,
Detroit, Michigan. A înfiinţat şi editat revistele Comuniunea românească
(1973 - 1984) la Detroit, Michigan, şi Vestitorul românesc,
Kitchener-Waterloo, Ontario, Canada (1969-1970).
În literatură George Alexe a debutat în revista Muguri
din Buzău (1940/1941) cu povestirea Un vis.
Şi-a făcut debut editorial cu volumul de versuri Ţărmul
dinspre cer (1991). E autorul volumului Diorame: eseuri teologice
şi literare (1996) şi al volumului de poezie Ajungă vieţii (2007).
A fost membru în Asociaţia naţională a Scriitorilor
Profesionişti din America (The National Writers’ Association, Aurora,
Colorado), în The Society for Romanian Studies in America (Huntington,
Indiana), în Uniunea Scriitorilor din România; a fost editor al revistei Credinţa
şi al almanahului Credinţa ale Arhiepiscopiei din Detroit, membru în
colegiul de redacţie al revistei Lumină Lină/ Gracious Light din New
York şi chairman (director) al Institutului Român de Teologie şi Spiritualitate
Ortodoxă din New York, şi co-editor (cu Theodor Damian) al revistelor Symposium
şi Romanian Medievalia ale aceluiaşi Institut.
George Alexe a fost o personalitate, după o expresie
americană, “mai mare ca viaţa”. Dumnezeu l-a dăruit cu daruri cât pentru mai
multe vieţi, iar el a fost un slujitor al Domnului cu jertfelnicie toată viaţa
alături de soţia sa dăruită lui de Dumnezeu, artista Didi Alexe care
înţelegându-i firea, personalitatea şi vocaţia, l-a ajutat, l-a stimulat, l-a
îngrijit cu credincioşie şi jertfelnicie până în ultima clipă.
Ea, înţelegându-i destinul special, l-a ajutat să
crească, să se dedice, să creeze, să devină şi să rămână.
George Alexe nu a predat cursuri la universitate, dar
el a fost Profesorul. Oameni de rând din toate cărările vieţii, studenţi şi
profesori, toţi au avut ceva, şi încă mult, de învăţat de la el. El a fost
profesorul profesorilor. Un om de o super-vastă cultură teologică şi laică,
informat la zi cu ceea ce se publică în domeniile ştiinţelor umaniste, cu o
minte profund inchizitivă şi provocativă, George Alexe vorbea în orice
împrejurare, de la discursuri oficiale, prezentări academice, prelegeri
teologice demne de cea mai prestigioasă catedră, şi până la discuţiile
neformale, prieteneşti având mereu noutăţi din diverse domenii de cercetare
umanistică şi idei personale, descoperiri şi conecţii, care făceau orice
conversaţie o plăcere şi un privilegiu, dar în acelaşi timp o lecţie admirabilă
şi de neuitat. A fost un interdisciplinar de calibru şi redutabil enciclopedic,
un reprezentant, acum rarisim, din generaţiile marilor profesori enciclopedici
de altădată. Expert în teologie dogmatică şi fundamentală, în istoria ţării şi
cea universală, dar şi bisericească română şi ecumenică, în drept canonic,
liturgică şi morală, în muzică bisericească şi liniară, în filosofie,
psihologie, sociologie şi antropologie, George Alexe strălucea inepuizabil în
explorarea de noi orizonturi şi în “predarea” cunoştinţelor sale temeinice,
“predare” făcută însă în totală modestie şi “ştergere de sine”, într-un fel,
după modelul monastic din autentica tradiţie creştină de veacuri.
Dacă ar fi să-l caracterizez în două cuvinte, lucru
extrem de dificil, după îndelungi ezitări şi căutări, aceste două cuvinte ar fi
“patriot” şi “teolog”.
Patriot, în cel mai nobil sens al cuvântului. Un om
conştient de valorile culturii şi spiritualităţii neamului său, valori pe care
le-a promovat “cu timp şi fără timp”, o viaţă întreagă. Nu am cunoscut un om
mai “arzător” şi mai luptător ca el pentru aceste valori.
Teolog, în ambele sensuri : atât ca om
credincios, de rugăciune cu inima curată şi smerită, devotat învăţăturii de
credinţă ortodoxă, neo-apologet al acestei învăţături în epoca
ultra-secularizată în care trăim, dar şi ca un nou “Pavel”, propoveduitor doct,
imbatabil, neobosit, al adevărului de credinţă al Bisericii ortodoxe în general
şi române în special.
L-am cunoscut pe George Alexe din scris, înainte de
a-l fi cunoscut personal la venirea mea în America în 1988. Ceea ce am spus
aici despre personalitatea sa este o mărturie adevărată ucenicească şi
prietenească. Colaborarea noastră pe tărâm cultural şi teologic, la nivel
academic, a început în 1993, imediat după ce am înfiinţat Institutul Român de
Teologie şi Spiritualitate Ortodoxă, Biserica “Sf. Ap. Petru şi Pavel”,
Cenaclul literar “M. Eminescu” şi, un pic mai târziu, revista de cultură şi
spiritualitate românească Lumină Lină/Gracious Light.
Odată cu începerea organizării sesiunilor academice de
medievalistică ale Institutului în cadrul Congresului Internaţional de Studii
Medievale de la Western Michigan University din Kalamazoo, la iniţiativa sa,
colaborarea noastră la revista Lumină Lină, dar şi la revista Symposium
şi apoi la revista Romanian Medievalia, ambele editate şi publicate
de Institut, a devenit tot mai strânsă, George Alexe devenind director de
Studii în cadrul Institutului şi alături de mine redactor al acestor unice
reviste în diaspora româno-americană. Împreună am formulat teme generale de
sesiuni academice atât pentru Congresul anual de Studii Medievale cât şi pentru
Simpozionul ecumenic şi interdisciplinar anual al Institutului, am selectat
participanţi, lucrări şi sub-teme, am promovat cercetători şi profesori români
din ţară şi din SUA şi Canada în mediile academice americane, am organizat şi
condus sesiunile ştiinţifice de la aceste evenimente, am făcut şi publicat
reportaje despre ele. În câţiva ani la rând, alături de distinsa sa soţie,
Doamna Didi Alexe, a venit la New York pentru a organiza împreună Crăciunul,
Simpozionul “Eminescu” şi Simpozionul dedicat Unirii Principatelor Române.
George Alexe, cu căldura-i spirituală caracteristică, s-a integrat imediat în
comunitatea română din New York, a organizat un cor, a participat la munca de
mobilizare a românilor pentru ca aceste evenimente să fie celebrate după cuviinţă,
la nivel academic, dar şi tradiţional autentic creştinesc şi românesc.
Întâlnirile noastre, o mie şi una, la Detroit, la New
York, şi în special la Kalamazoo, ani la rând, nenumăratele ore de conversaţii
telefonice, cel mai adesea săptămânale, au constitutit întotdeauna un fel de
“praznic luminos” de idei, de credinţă, de românism.
George Alexe a fost un om frumos. “Prea frumos”, ca sa
citez un vers din Shakespeare, cu profunde sensuri teologi ce, în special în
ceea ce priveşte teologia chipului lui Dumnezeu. Zice poetul englez: “ Eşti
prea frumos să vrei de tot să mori/ şi viermii doar să-i laşi moştenitori.”
George Alexe a plecat, dar nu de tot. Căci ceea ce
este “prea frumos”, nu moare de tot. Cum spunea, teologic, Horaţiu: Non
omnis moriar, nu se moare de tot. Iată inima învăţăturii de credinţă
creştine. Prietenul nostru a plecat pe calea Împărăţiei luat de mână de îngeri
şi condus de Păstorul Hristos, Cel pe care credinciosul Său ucenic L-a slujit
cu jertfelnicie până la moarte.
George Alexe a luptat lupta cea bună, a păzit credinţa
cu străşnicie, şi-a isprăvit alergarea ca un atlet al lui Hristos luând laurii
devotamentului şi rodinciei muncii sale. El a murit în Hristos ca să învieze
întru Domnul şi Dumnezeul său, fiind el, dar şi noi, încredinţat de promisiunea
Mântuitorului care zice: “Cel ce crede-n Mine, de va şi muri, viu va fi” (Ioan
11, 25). Avem credinţa că el este viu întru Hristos Domnul său şi al nostru,
dar şi în inimile noastre, şi că acum, la despărţirea temporară de noi, sufletul
său aude chemarea cea sfântă şi îmbucurătoare a Mântuitorului nostru: “Bine
slugă bună şi credincioasă, peste puţine ai fost pusă, peste multe te voi pune;
intră întru bucuria Domnului tău” (Matei 25, 23).
|
Aurel Sasu
George Alexe în fereastra
gândului
În alte
vremuri poetul putea fi apostol al dragostei străbătând în corăbii drumurile
lumii pentru răspândirea învăţăturii evanghelice. Făcând numai “binele pe
care-l voieşte” şi niciodată “răul pe care-l urăşte”, George Alexe este cu
adevărat aproape de cer prin liniştea adâncului din suflet şi prin ceea ce
superb numea în versuri, duhul de lumină al fiinţei. Pustiul depărtării de
taina veşniciei nu-l tulbură, încântat de ispita vremelniciei nu este. Făptura
lui de înger rătăcit îşi are rădăcinile în cucernicia de fiecare zi, aşa cum
sfiala de anahoret e pusă piatră de hotar între veacul pătimirii şi bucuria
contemplării sfinte. Ca trecut de sfiiciune, sufletul lui caută ţărmul de
odihnă în târziul acestei lumi; ca prezent al visului, acelaşi suflet celebrează
biruinţa urcuşului de taină. În văzul dinlăuntru al scriitorului, iubirea este
substitutul divin al vieţii. Textul care urmează e doar un zvon de cunoaştere:
adevărata întâlnire dintre oameni are loc întotdeauna dincolo de cuvinte.
ALEXE GEORGE, n. 26 noiembrie 1925, comuna Smârdan,
judeţul Buzău. Eseist, poet şi teolog. Fiul lui Constantin Alexe şi al Viţei
(n. Serban), agricultori. Scoala primară la Smârdan (1933 - 1937); urmează
Seminarul teologic “Kesarie Episcopul” din Buzău (1937 - 1945). Studiile
începute la Facultatea de Teologie a Universităţii din Bucureşti (1945 - 1948)
le continuă la Institutul Teologic de grad universitar din capitală (1948 -
1949). Titlul tezei de licenţă, pregătită sub îndrumarea profesorului Dumitru
Stăniloaie: Cultul inimii lui Iisus la romano-catolici şi combaterea lui.
Între 1951 şi 1955 frecventează cursurile de doctorat în teologie, secţia
sistematică, specializarea principală teologia fundamentală şi istoria
religiilor, secundar teologie dogmatică. Urmează studii speciale de muzicologie
şi muzică bizantină cu profesorul şi compozitorul Nicolae Lungu. Redactor la
Editura Institutului Biblic de Misiune Ortodoxă (1957 - 1959); bibliotecar şi
cercetător la Biblioteca Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române (1960 - 1965),
inspector general patriarhal şi cercetător în Departamentul Relaţii Externe
Bisericeşti al Patriarhiei Române (1966 - 1969). În
1969 se stabileşte în Canada, apoi, din 1971 în Statele Unite. Studiază la
College of Applied Arts and Technology din Waterloo, Ontario, Canada (1970).
Urmează între 1986 şi 1991 cursurile prin corespondenţă la The Ambassador Bible
College din Passadena, California. Din 1969 lucrează la Departamentul
publicaţiilor Arhiepiscopiei Ortodoxe Române din Statele Unite şi Canada (Detroit,
Michigan; din 1976 este secretarul Departamentului). Reprezentant al
Arhiepiscopiei Ortodoxe Române la Conferinţa permanentă a episcopilor ortodocşi
canonici din America, în “Educational Commission” (1975 - 1977; 1981 - 1982) şi
“Ecumenical and Theological Commission” (1978 - 1980; 1983 - 1998).
După stabilirea în Statele Unite, îşi
continuă, prin Arhiepiscopia Ortodoxă Română, activitatea teologică, artistică
şi editorială începută în 1948, în sectorul cultural al Arhiepiscopiei
Bucureştilor. E permanent ajutat de soţia sa Ruxandra Didi Alexe (n. Ursu),
licenţiată a Institutului de Arte Plastice din Bucureşti, Facultatea de Artă
Decorativă, secţia Imprimeuri Textile (1957) şi a Scolii de pictură bizantină
bisericească de pe lângă Patriarhia Română (1958). Împreună au înfiinţat şi
condus Societatea Corală şi Culturală “România” din Detroit, Michigan (1971
-1994), iniţiind o vastă acţiune de valorificare a tradiţiei naţionale în
cadrul numeroaselor concerte de colinde şi muzică bisericească bizantină,
conferinţe pe teme de istorie şi spiritualitate ortodoxă, expoziţii de artă şi
comemorări. Între 1974 şi 1988, George Alexe susţine rubricile de
religie ortodoxă şi cultură la postul de radio şi televiziune româno-american
din Detroit, Michigan. A
conferenţiat la simpozioane, congrese şi conferinţe internaţionale organizate
în Statele Unite, Canada şi Austria: Romanian Ritual of Colinda (Wayne
State University, 1974), The Romanian Orthodox Church and the War of
Independence (Kent State University, 1977), Christian Essence of the
Romanian Humanism (San Francisco, California, 1979), Viena în folclorul
românesc (Viena, 1983), Théologie et Spiritualité orthodoxe dans le
folklore roumain (Toronto & Hamilton, Ontario, Canada, 1984), Ethnicity
and Autocephaly of the Romanian Christianity (Viena, 1985). După 1990,
prezintă mai multe comunicări (Thraco-Roman Distinctiveness of Byzantine and
Romanian Christianity, 1990; The Thracian Origin of Byzantine and
Romanian Sacral Music, 1991; Thraco-Roman Realities of the Byzantine
Empire and Eastern Romanity, 1992; St. Basil the Great of Cappadocia in
Romanian Folklore, 1993; Eastern Romanity and Western Romanity on the
Eve of the Byzantine Empire Collapse, 1994) la Congresul Internaţional de
Studii Medievale de pe lângă Western Michigan University, Kalamazoo, Michigan.
A conferenţiat în universităţi americane despre mari scriitori români: Tudor
Arghezi în literaturile romanice (The University of Michigan, Ann Arbor,
Michigan, 1980), Sadovenian Humanism (The University of Michigan, Ann
Arbor, Michigan, 1980), American celebration of a Great Romanian Poet:
Vasile Voiculescu (The University of Michigan, Ann Arbor, Michigan, 1984), Toward
a Theological Interpretation of Mihai Eminescu (International Institute of
Metropolitan Detroit, 1985). A colaborat la reviste din ţară (Biserica
Ortodoxă Română, Studii Teologice, Ortodoxia, Glasul Bisericii, Mitropolia
Olteniei, Mitropolia Banatului, Telegraful Român, Revista Teologică, Tribuna,
Argeş, Ateneu) şi din Statele Unite (Credinţa, Detroit, Michigan; Calendarul
Credinţa, România pretutindeni, New York; Lumină Lină/ Gracious
Light, New York; America, Cleveland, Ohio; Calendarul America;
Acţiunea românească, New York; Adevărul, Detroit, Michigan; Universul
liber, Hollywood, California; Lumea liberă românească, New York; Micromagazin,
New York; Lupta, Providence, Rhode Island; New York Spectator,
New York); Germania (Observator, München; Almanahul Capelei Române
“Mihail Sturza”, Baden Baden); Canada (Adevărul, Hamilton, Ontario; Tricolorul,
Toronto, Ontario; Luceafărul, Montreal, Quebec); Franţa (Le Courriere
roumaine, Paris); Austria (Unirea, Viena; Almanahul Parohiei
Ortodoxe Române din Viena) şi Anglia (The Altar, Londra). Între 1970
- 1976 este editor asociat şi business manager al revistei Credinţa
(Detroit, Michigan), purtătoarea de cuvânt a Arhiepiscopiei Misionare Ortodoxe
din America, apărută din 1952 (editor din 1966, arhideacon Bartolomeu Valeriu
Anania). Publicaţia încurajează dialogul între creştini, chemând la înţelegere,
frăţietate şi împreună-lucrare pentru refacerea unităţii de credinţă, în duhul
dragostei şi al solidarităţii de neam. Se publică eseuri de cultură şi teologie
dogmatică, traduceri, proză (Victor Papilian) şi poezie (V. Voiculescu, Lucian
Blaga, Tudor Arghezi, Nicu Caranica, Valeriu Anania, Virgil Carianopol etc). George Alexe
semnează cronica literară la volume de Vintilă Horia, George Uscătescu, Pamfil
Seicaru, Stefan Baciu, Vasile Vasilachi, Ana Blandiana etc.
Din
1971 până în 1975 este editor, împreună cu arhimandritul Bartolomeu Valeriu
Anania la Calendarul ortodox Credinţa, Detroit, Michigan.
A
înfiinţat şi editat revistele Comuniunea românească (1973 - 1984) la
Detroit, Michigan, şi Vestitorul românesc, Kitchener-Waterloo, Ontario,
Canada (1969-1970). Scopul celei dintâi e primenirea harică prin deschiderea
către universal şi divinitate (“sinea cea mai adâncă a neamului” revelată prin
aceleaşi aspiraţii intime, istorice şi culturale); a doua răspundea unor nevoi
de ordin spiritual, bisericesc şi ortodox a românilor din provincia canadiană
Ontario. Comunitatea românească e o probă de solidaritate etnică pe
pământ american; publică poezie (Lucian Blaga, Ion Vinea, V. Voiculescu, Tudor
Arghezi, Dan Botta, Nichifor Crainic, Ioan Alexandru, Dumitru Ichim, Cristina
Tacoi etc.), proză (Romulus Rusan), teatru (Valeriu Anania), articole de
teologie şi istorie (Dumitru Stăniloaie, Constantin C. Giurescu, Virgil
Cândea), eseuri despre scriitori români. George Alexe susţine rubrica
permanentă “Diorame critice”. Debutează în revista Muguri din Buzău
(1940/1941) cu povestirea Un vis.
Debut
editorial cu volumul de versuri Ţărmul dinspre cer (1991). E autorul
volumului Diorame: eseuri teologice şi literare (1996).
Membru
în Asociaţia naţională a Scriitorilor Profesionişti din America (The National
Writers’ Association, Aurora, Colorado), în The Society for Romanian Studies in
America (Huntington, Indiana), în Uniunea Scriitorilor din România; este editor
al revistei Credinţa şi al almanahului Credinţa ale
Arhiepiscopiei din Detroit, membru în colegiul de redacţie al revistei Lumină
Lină/ Gracious Light din New York şi chairman (director) al Institutului
Român de Teologie şi Spiritualitate Ortodoxă din New York.
Pentru
George Alexe poezia e un act euharistic, transcendental prin revelarea “chipului
dintâi” şi mistic prin harul comuniunii în “adâncul de suflet” al omului căzut
în lume. Înstrăinarea e aici una cosmică, în tiparele morţii şi ale învierii;
divinitatea e căutată prin puterea de transfigurare a cuvântului. A unui cuvânt
pentru care biograficul nu e decât o stare de priveghere, începutul şi
sfârşitul de istorie fiind limba şi neamul. Metafora emblematică a acestor
versuri, închizând în ele suspinul rugăciunii, e crucificarea văzută în
semnificaţia ei soteriologică: suferinţa transformată în sărbătoare, mormântul
fără flori, în biruinţă şi groapă fără nume, în bucurie a vieţii. La modul mai
general, ontologic, crucificarea e chiar exilul, ca destin individual şi
colectiv, faţă de care poezia e deopotrivă revelaţie şi taină (“văz lăuntric”
şi “vedere necreată”). Starea obişnuită a poetului în Ţărmul dinspre cer
(1991) e cea dintâi iluminare: în sine nimic nu se tulbură şi nimic nu se
adaugă minunii dintâi. Fiinţa pare să coboare dincolo de pragul misterului,
într-o eternitate a gândurilor inexprimabile şi solitare. Dialogul poetului nu
e cu lumea, invocate nu sunt nici bezna, nici marele vis arghezian, ci memoria
prototipului ascuns în noi înşine. El e dezmierdat, el e descântat, lui îi este
adresată chemarea la viaţă. Fiorul dramatic al poeziei vine din această
sugestie a cunoaşterii “faţă către faţă” a sublimului. Poezia e pragul dintre
două ceruri: fragil echilibru între fâlfâitul de aripi şi greutatea firii pe
pământ. Poetul se priveşte în noaptea veşniciei obsedat în strălucire, nu de
întuneric; ispita e a desprinderii de sine, a zborului şi a contemplării. Nimic
din căutarea mută şi din “încruntata suferinţă” a lui Arghezi. Lirica lui
George Alexe (lumină însetată de lumină) e, simplu, alinare a unui dor
metafizic şi deschidere spre divinitate. Credinţa e o certitudine, îndoielnică
e doar întrezărirea uitatelor scări ale duhului. Căutarea lor poate fi,
eventual, o sfâşiere a spiritului. Fiindcă poezia, ca martor, e scrisă pentru
ora când “timpul va rămâne singur”. Dar nu poezia omului concret, ci a chipului său
înstrăinat.
Comentariile
critice din Diorame şi eseuri (1996) au apărut în revistele exilului: Credinţa,
Comuniunea românească, Vestitorul român-canadian, Unirea, Almanahul Parohiei
ortodoxe române din Viena, Calendarul Credinţa, The Altar, Tricolorul,
Universul liber, Micromagazin, Lupta, Acţiunea românească, Lumea liberă
românească, şi Lumină Lină/ Gracious Light şi la revistele din ţară:
Glasul Bisericii, Tribuna şi Ateneu. Majoritatea eseurilor sunt dedicate
scriitorilor români clasici şi contemporani: Mihai Eminescu, Lucian Blaga,
Mircea Eliade, T. Arghezi, Vintilă Horia, Virgil Constantin Gheorghiu, George
Uscătescu, Pamfil Seicaru, Nichifor Crainic, Stefan Baciu, Valeriu Anania, Ioan
Alexandru, Ana Blandiana etc.
Ceea
ce le uneşte este “ideea de comuniune şi transcenderea spirituală”, altfel
spus, literatura privită teologic din perspectiva marilor întrebări
existenţiale şi nelinişti metafizice. Efortul e acela de a impune o spiritualitate ortodoxă
românească în aspiraţia ei fundamentală “de purificare spirituală şi de
primenire harică”. Concret, formula de abordare a textelor (explicată în
Introducere) e cea gândiristă, a “esenţei teandrice, singura prin care se poate
realiza sinteza naţională a culturii româneşti de pretutindeni”. În fine,
lectura teologică a literaturii ar avea inclusiv şansa de a recrea opera
literară “în lumina trinităţii eterne a adevărului, binelui şi frumosului”.
Critica e pusă, cu alte cuvinte, în slujba reintegrării sufletului românesc,
prin apelul la iubire, har şi omenie (idealul fiind desăvârşirea în plan uman
prin comuniunea tuturor în plan divin). În ipostaza ei teandrică, deschiderea
literaturii româneşti către universalitate se împlineşte, aşadar, cu ajutorul
ortodoxiei şi etnicităţii neamului (ideea unităţii fiinţiale a românilor de
pretutindeni e cel mai important topos al dioramelor). Dialogul cu opera stă
sub semnul acestei participări contemplative la naşterea inefabilelor stări de
plenitudine, perfecţiune şi sfinţenie. Ne făurim un chip lăuntric, de pildă,
după asemănarea dragostei lui Eminescu de ţară şi ne cuminecăm cu harul lui ca
ritual de taină al restaurării în orizontul mistic de identitate românească.
Dioramele lui George Alexe, doctrinar, reprezintă o utopie a culturalului;
critic, ele sunt fragmentele unei viziuni integratoare care transcende vitregia
timpului şi tragedia istoriei.
Opera: Ţărmul
dinspre cer,
versuri, Washington, D.C., Moonfall Press, 1991 (ediţia a II-a 1993); Diorame:
eseuri teologice şi literare; Washington, D.C., Moonfall Press, 1996.
Referinţe critice:
Valeriu Anania, în Credinţa, Detroit, Michigan, nr. 1, 1970; Who’s
Who in Religion, Chicago, Illinois, Marquis, Who’s Who, 1975; Mircea Tomuş,
în Transilvania, nr. 8, 1983; ibidem, nr. 3, 1990; George
Munteanu, în Opinia, nr. 588, 1992; Gheorghe I. Drăgulin, în Vestitorul,
nr. 72, 1992; Gheorghe C. Ionescu, Lexicon al celor care de-a lungul
veacurilor s-au ocupat cu muzica de tradiţie bizantină în România, 1974;
Gheorghe I. Drăgulin, Iubite-voi, Doamne! Pagini de publicistică
religioasă, 1995; Theodor Damian, în Lumină lină (New York, nr. 5,
1996).
(Din Dicţionarul scriitorilor români în Statele
Unite şi Canada, de Aurel Sasu)
|
Pr. Theodor Damian
Valorile comuniunii Româneşti
George Alexe, Diorame şi eseuri teologice şi
literare, Moonfall Press, Washington, DC, 1996, 336 pp.
George
Alexe este binecunoscut în comunitatea română americană după cum este şi în
România; teolog şi scriitor, poet sensibil, jurnalist şi critic literar,
gândirist din şcoala lui N. Crainic şi a iluştrilor săi urmaşi, profesori şi
studenţi teologi din vremea Gândirii şi de după aceea, G. Alexe afirmă
cu putere în scrisul său, în participările sale la întruniri teologice şi
ecumenice de renume, oriunde reprezintă Biserica sa şi poporul său, valorile
specifice ale spiritualităţii şi culturii române.
Lucrul
acesta se vede cu prisosinţă şi în noul său impresionant volum de analiză şi
critică literară proaspăt ieşit de sub tipar, menţionat mai sus, şi care
conţine tablete de analiză şi critică literară, cele mai multe publicate mai
înainte în revistele Credinţa şi Comuniunea românească al căror
ctitor G. Alexe este în multe feluri, precum şi în alte reviste.
Interesant
şi nou este faptul că în aceste eseuri autorul aruncă o privire teologică
asupra culturii şi literaturii române din ultimii 25-30 ani detectând,
semnalând şi interpretând pertinent şi original dimensiuni teologico-religioase
în opere apărute într-un regim de strictă cenzură asupra creaţiei intelectuale,
dictatura comunistă din România, dovedind prin aceasta, pe de o parte
inutilitatea şi lipsa de eficacitate a cenzurii, absurdul ei, iar pe de altă
parte, măiestria autorilor de a înşela cenzura dar şi curajul lor în a fi luat
riscul de a face aşa ceva.
Insă
valoarea acestor diorame reiese nu numai din cele spuse până acum, nu numai din
lectura savantă a autorului lor, dublată de un atent spirit de observaţie şi de
o specială capacitate de analiză - toate împletite cu, şi fundamentate pe o
serioasă cultură teologică, ci şi din relaţia personală pe care G. Alexe a
avut-o sau o are cu mulţi din autorii pe care-i prezintă şi interpretează. Dacă
n-ar fi să amintim în acest sens decât puţine nume - Valeriu Anania, Antonie
Plămădeală, Petru Rezuş, Dumitru Stăniloae, Mircea Eliade, Ion Bria, Ana
Blandiana, Silvia Cinca şi alţii - şi faptul este deplin semnificativ.
In
acest nou volum al său, G. Alexe se arată a fi un exeget al spiritului românesc
creator şi un promotor al conceptului de comuniune românească în sens
etnico-teologic ori teandric, cum autorul însuşi se exprimă preluând un termen
din vocabularul tehnic teologic. Imbinând armonios şi informat cele două
domenii, teologia şi literatura, creează noi sensuri filosofice, mai ales
introducând în cultură termeni teologici, ca cel menţionat mai sus (teandrism)
şi alţii (perihoreză, transfigurare harică etc.), uneori denumind noi concepte
ca "românia" (cu iniţială mică), referindu-se nu la spaţiul
geografic, ci la valorile specifice acelui spaţiu dar interiorizate în cei ce
se identifică cu el (p. 21).
Astfel,
la G. Alexe, "românia" din noi este ridicată la rang de condiţie
ontologică pătrunsă de harul divin şi deci având caracter mântuitor; la acest
gen de înţelegere se ajunge mai ales prin legarea de către autor, prin
îngemănarea organică, indestructibilă a sensurilor a patru noţiuni cheie într-un
astfel de context valoric: românism ("românia"), omenie, dor şi
comuniune; fiecare cuvânt din acestea patru cuprinde în cadrul sintezei
româneşti şi sensurile majore ale celorlalte trei (şi G. Alexe explică aceasta
prin interpretarea lucrărilor prezentate în volum) culminând însă cu ideea de
comuniune, întrucât aceasta este condiţia permanentă a Sf. Treimi, întrepătrunderea, perihoreza
relaţională Treimică fiind singurul model de adevărată comuniune inter-umană.
De fapt, în tot ce
scrie G. Alexe se vede deosebitul accent pus pe ideea de comuniune actualizată
la multe niveluri: om - om; Dumnezeu - om; imanent - transcendent; teologie -
cultură; etnicitate - mântuire, etc.
Comuniunea,
participarea, interpătrunderea (perihoreza), teandria (divino-umanitatea) sunt
termeni cheie în opera autorului, aşa cum am menţionat.
Adesea
când ochiul de rând se opreşte la obişnuitele limite ale lucrurilor, ochiul
pătrunzător al lui G. Alexe trece dincolo de ele, vede coincidentia
oppositorum, leagă fire nevăzute aparent dezlegate, sau chiar inexistente;
cu alte cuvinte, el face adevărată filosofie, dacă vrem să ţinem cont de
afirmaţia lui M. Buber că esenţa filosofiei stă în capacitatea de a face
conecţii între ceea ce aparent este inconectabil.
Iată,
de exemplu, atunci când, într-un eseu la un volum de versuri de Ioan Alexandru
(pp. 121-122) G. Alexe vorbeşte de cunoaşterea contemplativă considerată de
mulţi limitată sau chiar invalidă pentru că iraţională (după limitate
definiţii!), autorul Dioramelor, întocmai ca Blaga ce spunea că misterul
există nu pentru a fi explicat ci aprofundat, aduce corectivul necesar acestei
înţelegeri simpliste arătând că fenomenul contemplării nu reprezintă o cale de
cunoaştere iraţională (cum cred unii) ci mai degrabă supra-raţională deoarece
acest tip de cunoaştere nu exclude raţiunea, ci o depăşeşte şi o epuizează (p.
122).
Multe
sunt de spus despre gândirea filosofică a lui G. Alexe. Interesant însă de
remarcat este şi modul poetic în care el face comunicarea. Poezia sa este vizibilă
şi în proză. G. Alexe produce poezie şi când vorbeşte în mod obişnuit, când
narează sau chiar când "critică".
Iată
de exemplu (deschid volumul la întâmplare pentru quod erat demonstrandum)
un paragraf unde autorul prezintă poezia lui Gheorghe Anca: "Este o carte
în care trecutul este aruncat peste prezent direct în viitor pe traiectoria
halucinantă a unui basm românesc de demult, trăit aievea şi de autor, şi ale
cărui dimensiuni spirituale şi cosmice sunt mereu proiectate înainte ca o fata
morgana după care alergi odată cu poetul într-o amiază fierbinte de vară"
(p. 142).
Din
modul său de a crea poezie la orice nivel înţelegem crezul poetic al lui G.
Alexe: poezia este menită să trateze lucrurile global şi nu parţial, global
chiar când are în vedere partea. Cu alte cuvinte, în prezentarea părţii, a unei
dimensiuni a unui lucru, celelalte părţi, aspecte, fundalul lor nu trebuie
pierdut din vedere. Asta pentru că fundalul care nu se vede dă consistenţă şi
autentică identitate lucrului respectiv ce se vede, aflat în obiectivul
poetului.
Intr-un
anume sens, la G. Alexe poezia reprezintă o reaşezare a unui lucru în
"background"-ul său, şi din conecţia aceasta salutară între cele două
aspecte iese metafora, sensul nou, frumosul.
De
aceea se spune că poetul nu e un simplu mânuitor de cuvinte, ci un vizionar
care, parafrazând ceea ce spunea Enescu despre geniu, arată celorlalţi
legăturile interioare dintre lucruri, legături pe care numai el le vede.
Prin
acest mod de a gândi putem spune că G. Alexe este un scriitor, un poet, un
filosof al izvoarelor care mărturiseşte, fructifică şi trăieşte viaţa aşa cum
atât de frumos se exprimă Romulus Vulpescu într-unul din poemele sale:
"Vine vremea la izvoare să mă-ntorc deci iar
Vine vremea să dau floare, poate fructe chiar."
|
Mihaela Albu
“Pelerinajul” etern - prin lumina cuvântului - către Dumnezeu
George
Alexe îşi situează manifest scrierile literare sub semnul “perspectivei
teologice”, deoarece pentru scriitorul-teolog caracteristica literaturii
naţionale este în primul rând aceea de a fi “harică, salvatoare, în existenţa
spirituală şi etnică a neamului nostru” (“Introducere” la vol. Diorame: eseuri teologice şi literare, Moonfall Press, Washington, D.C.,
1996, p. 13).
Cel interesat să-i urmărească
traiectoria vieţii nu va putea să nu observe că sunt cel puţin trei “feţele”
prin care George Alexe a ales să se exprime ca om şi ca scriitor.
Teologul
a studiat la Facultatea de Teologie şi la Institutul Teologic din Bucureşti.
Şi-a susţinut licenţa sub îndrumarea profesorului Dumitru Stăniloaie,
alegându-şi ca temă “Cultul inimii lui Iisus la romano-catolici şi combaterea
lui”. Stabilindu-se în Canada şi apoi în Statele Unite, a continuat să studieze
la College of Applied Arts and Tehnology din Waterlo, Ontario, după care a
urmat, prin corespondenţă, cursuri la The Ambasador Bible College din Pasadena,
California. Instruirea teologică a fructificat-o permanent, lucrând la
Departamentul publicaţiilor Arhiepiscopiei Misionare Ortodoxe Române din
Statele Unite şi Canada, participând la diferite congrese internaţionale pe
teme de istorie şi spiritualitate ortodoxă sau semnând rubricile de
spiritualitate ortodoxă şi cultură la postul de radio şi televiziune din
Detroit, Michigan.
Ca eseist, George Alexe şi-a îndreptat interesul
deopotrivă către teme religioase (“The Christian Essence of Romanian Humanism”,
“The Thracian Origin of Byzantine and Romanian Christianity” etc.) sau, într-un
spirit modern de interdisciplinaritate, a abordat literatura română din
perspectivă teologică (“Theologie et spiritualité ortodoxe dans le folklore
roumain”, “Toward a Theological Interpretation of Mihai Eminescu”) ori a scris
şi a conferenţiat despre scriitori români cu scopul manifest de propagare a
literaturii noastre (“Tudor Arghezi în literaturile romanice”, “Sadovenian
Humanism”, “American celebration of a Great Romanian Poet: Vasile Voiculescu”).
Volumul Diorame şi eseuri, ca şi colaborarea la foarte multe ziare şi
reviste din ţară şi din Statele Unite, Canada, Franţa, Anglia, Austria
reliefează încă o dată activitatea prodigioasă de critic şi eseist a lui George
Alexe.
Dar în rândurile de faţă ne vom opri
cu precădere la cea de a treia latură a personalităţii sale, aceea de poet.
George Alexe este autorul volumului de versuri Ţărmul dinspre cer,
Moonfall Press, Washington, D.C., 1991.
Poetul, spre deosebire de eseist, este mult mai
autocenzurat în plan cantitativ, dezvăluindu-şi cu parcimonie şi cu o oarecare
umilinţă sufletul, zbaterile, întrebările şi încercările de răspuns la
miracolul vieţii.
Sublimate în vers, cugetările,
credinţele, viziunile sunt uşor recognoscibile şi dezvăluie un suflet sensibil
şi lucid totodată.
Căutarea şi aspiraţia permanentă
către Divinitate nu se fac însă de pe poziţii negatoare ca la Arghezi bunăoară,
deşi chiar în cazul acestuia nu se poate afirma o respingere categorică, cât
mai mult nevoia de certitudine. Teologul care scrie versuri vrea să acceadă
către lumina Dumnezeirii prin puterea credinţei. “Pe siderale poteci merg
contemplând/ Acest infinit pluriplanetar/ Al cărui centru existenţial/ Se mută
odată cu mine/ În pelerinajul etern/ Către Dumnezeu” (Uneori). Aflat
între polii metafizici ai morţii şi ai învierii, fiinţa muritoare nu se mai
îndoieşte. Divinitatea este o certitudine, iar poezia încearcă să
revele iluminarea spiritului. Drumul nu este nicidecum uşor pentru că sufletul,
împins de gând, se zbate nu de puţine ori pe calea dintre “cerul de sus” şi
“cerul de jos”, într-o firească pendulare între interogaţie şi acceptare:
“Cocorii gândurilor mele,/ Zigzaguri albe de iluzii pierdute,/ Echilibru straniu
întors pe dos,/ Peste ancestrale zvâcniri ontologice,/ Între cerul de sus şi
cerul de jos” /Cocorii). Şi, “cum la început a fost cuvântul”, căutarea
şi dorul se exprimă firesc prin intermediul acestuia. De la “căutare” la
“regăsire”, prin cuvânt, “căutătorul” luminii divine ne trimite către
eternitate.
Uneori
“dorul” de Dumnezeu îmbracă haina dorului de infinit, de Marele Tot blagian:
“Atunci sufletul meu e trist/ Că nu poate să plângă/ Lacrimile ce-i sting/
Dorul de infinit/ În neantul fiinţei” (Tristeţe).
Alteori,
“ispita unor zboruri înalte”, prin conştientizarea separării dintre cuget şi
simţire, trimite nemijlocit la “dorul” de cunoaştere. Lumea este fatalmente
mărginită de cei doi “poli” - “sus adâncul cel de taină”, iar jos “stihiile” -,
dar fiinţa umană încearcă salvarea prin “dorul ce nu mai moare”, prin aspiraţie
perpetuă cu alte cuvinte, prin “pelerinajul etern” către Dumnezeu. Năzuinţa,
“dorul fără nume” dau farmec lumii, iar visul nu este altceva decât legătura
omului cu divinitatea.
De
la “căutare” la “regăsire” drumul se face, deci, prin cuvânt, în cazul de faţă
prin cuvântul românesc: “Dar raiul se deschide printr-un vers/ Sfinţit de
româneasca limbă/ Când veşniciile se schimbă/ Străluminând întregul univers” (Destin).
“Divinitatea e căutată prin puterea de transfigurare a cuvântului”, observa şi
Aurel Sasu. “A unui cuvânt pentru care biograficul nu e decât o stare de
priveghere, începutul şi sfârşitul de istorie fiind limba şi neamul” (Vârsta
flăcării din vis). Înstrăinatul aflat pe alt “ţărm” - în spaţiu şi limbă -,
priveşte firesc spre cerul care “se deschide” pentru cei ce bat cu credinţă şi
speranţă la poarta sa. Când “umbra” cerului acoperă un “suflet trist”, speranţa
se întrupează deopotrivă în “noaptea de lumină” şi în căutarea divinităţii:
“Poate că umbra e a lui Dumnezeu/ E noapte de lumină-n jurul meu/ Şi sufletul,
de dor, mi-i greu/ Poate că umbra e a lui Dumnezeu” (Umbra Cerului). Dar
la nimic nu-i e dat omului să ajungă fără durere, fără autentic zbucium.
Aspiraţia este salvarea sa: “Şi totuşi alerg şi cad şi sper,/ Văd limpede să
caut în spre cer” (Trezvie). Dar viaţa, ne spune poetul, nu reprezintă
altceva decât o perpetuă căutare de sine prin căutarea lumii “fără hotar”, a
dumnezeirii: “Uneori îmi iau sufletul la plimbare,/ Ieşind din mine şi pornind
departe…/ Atunci mă prinde ispita/ Unor zboruri înalte” (Uneori). O temă
literară frecvent întâlnită în poeziile lui George Alexe, ca simbol al acestui
permanent zbucium al fiinţei umane, este îngemănarea firească în vers a celor
două motive - “întuneric” şi “lumină”:
“Se
lasă amurgul întristat pe ape,
Iar liniştea începe să mă îngroape.
Durerea mi s-a strâns sub
pleoape.
M-afund
din ce în ce în moarte.
Cereştile puteri le simt pe-aproape.
În jurul meu, senin, se face noapte…”
(Sfârşit).
Fiecare
dintre cele două motive este repetat în diferite variante cu aceleaşi
semnificaţii: “Amintirea luminii dintâi” nu demonstrează altceva decât un
spirit însetat de divinitate, dorul metafizic de a primi minunea. Pentru că în
totalitate, poemele lui George Alexe sunt puse sub semnul aflării acelei “căi”
care să scape sufletul de înrobirea întunericului. Şi aceasta, ne sugerează
poezia sa, nu este alta decât calea iubirii, pentru că azi “Nimeni nu mai ştie/
Calea minţii spre inimă/ Să ne scape de această înrobire/ În întunericul lumii”
(Alegorie spirituală).
Teologul
şi scriitorul George Alexe şi-a pus viaţa şi scrisul sub semnul căutării
perpetue în “întunericul lumii”, aspirând către lumina divină.
|
|
|