Viorica Colpacci - Semn şi lumină
Galeriile Orizont, Bucureşti, 15 mai - 11 iunie 2018
|
Virgil Mocanu, Viorica Colpacci, Doina Mândru
|
Passionaria Stoicescu, "Văzul de lumină", în Lumină Lină/Gracious Light, Nr. 3, 2008, pp. 101-102
|
Viorica Colpacci: Semn şi Lumină
Un artist cu destin marcat de
Brăila, unde s-a născut în 1941, de București și Institutul N. Grigorescu,
secția de Artă monumentală, pe care a frecventat-o între 1964-1970, profesori
Ștefan Szőny, Gh. Popescu, apoi de New York, unde s-a stabilit din 1977, urmând
studii de master New York University (1986-1990 ), la Pratt Institute (1983) și
Brooklin College (1991-1994) și lucrând ca profesor de arte într-o școală
elementară.
Profesor și artist,
nonconformist încă de la absolvire, Colpacci s-a distins în anii ˈ70 în
anualele și bienalele artelor decorative prin viziunea modernă, de tip
monumental, afirmată în ceramică. În exil, în timpul studiilor doctorale, a
abordat domeniul artei sacre contemporane și al artei și spiritualității
bizantine. Lucrările pe care le-a propus, începând cu anul 1990, în numeroase expoziții la care a participat
la New York sau în Canada, sunt marcate de un înalt grad de conceptualizare a
subiectelor ce rămân perfect lizibile în interpretările clasice propuse, dar și
de o pătrunzătoare capacitate de sinteză plastică și stilistică. Colpacci evocă
în compozițiile ei de oțel și lumină marile teme ale artei creștine, făcând
apel la simboluri iconice ale artei bizantine pe care le transpune într-o
viziune modernă, de sorginte avangardistă prin puritatea liniilor, prin
concizia și pregnanța compoziției, prin ineditul materialelor întâlnite curent
în viața de toate zilele. Semn discret al artistului că sacrul este încă
omniprezent în lume, dacă sunt ochi să-l vadă și minte care să nu-l alunge.
În Vechiul Testament divinitatea
s-a exprimat ades prin semne și simboluri, la ele face apel și artistul
contemporan, asemenea vechilor iconografi. Create întru contemplare și
reflecție, compozițiile Vioricăi Colpacci au puternice calități monumentale, sunt
angajante, nu prin dimensiunea lor materială, importantă ades, cât prin
dinamica sufletească pe care o inspiră. Ele îndeamnă, în limbajul universal al
simbolurilor care transcend confesiunile, la meditație și la crucificarea
eului, la rugăciune și la acceptare, la urcușul pe Scară, spre îmbrățișarea
luminii, înfățișate aici tainic, dar promisă pentru eternitate.
Doina Mândru
Un nou limbaj vizual
Marți, 15 mai
2018, la Galeria de artă ,,Orizont” din București a avut loc vernisajul
expoziției ,,Semn și lumină” a artistei româno-americane Viorica Colpacci.
Sculptor, ceramist, designer, profesor de artă, eseist, fondator și director al
galeriei Spiritus din New York,
Viorica Colpacci locuieşte și lucrează în București și New York. A absolvit
Institutul de Arte Plastice ,,Nicolae Grigorescu”, a debutat în țară ca
ceramistă și, după ce s-a stabilit în S.U.A. în 1977, a descoperit sculptura care foloseşte ca mijloace de expresie
combinația dintre metal și lumină. Artistă originală în sfera sculpturii
naționale și internaționale, a avut mai multe expoziţii personale și de grup în
România, Germania, Italia, Franța, Grecia, precum și în Statele Unite și
Canada.
Aşa cum au menționat la vernisaj criticii de artă
Doina Mândru și Virgil Mocanu, în sculpturile sale Viorica Colpacci foloseşte
simboluri originate în teologia creștină ortodoxă, pe care le redă într-un
limbaj vizual nou, în modalităţi și cu mijloace contemporane. Intr-adevăr,
artista sugerează divinitatea prin lumina concentrată într-un punct, într-un
disc, într-un cerc etc., spre care oamenii aspiră să urce pe o scară metalică
(Scara virtuţilor), sau care iradiază spre lumea umană prin orificiile unor
conducte metalice (Creația lumii), ori se prelungește prin fante sub forma unei
incredibile cruci de lumină (Crucea răstignirii). Alături de lumină, alte
simboluri religioase sunt întruchipate prin geometria tijelor de metal, ca în
creațiile intitulate Trinitate, unde,
într-una dintre variante, un triunghi metalic este intersectat de un cadru cu
trei brațe, iar triunghiul este înscris într-un cerc de lumină. Aproape
bidimensionale, încât pot fi expuse pe pereții sălii asemenea unor picturi,
armonioase și simetrice, încercând să ne înalțe spre cer și inducându-ne o
stare spirituală benefică, creațiile sculpturale realizate de Viorica Colpacci
ne trimit cu gândul la picturile cu luminoase peisaje nocturne ale lui Ion
Țuculescu sau la tabloul Noapte înstelată
al lui Van Gogh.
Inedite în peisajul plasticii românești, lucrările
expuse în Galeria „Orizont” vor putea fi vizionate până pe data de 11 iunie
2018.
Ioan Roşca
|
|
|